Arvet efter Stieg Larsson

Jag häpnade när jag på reprisen av Uppdrag granskning i SVT hörde Stieg Larssons bror och far uttala sig om arvet efter författaren. Att de i laglig mening ärver allt är en sak, men att den kvinna som levt med honom i 30 år inte får ta del av just någonting är ju absurt.

Det är den rigiditet och prestige som far och son Larsson visar upp som gör mig så urbota förbannad.

Varför inte låta Stieg Larssons sambo få ta del av låt oss säga 25 procent? Hon har ju trots allt varit hans livspartner och litterära bollplank i tre decennier. Att de inte gifte sig berodde, så vitt jag förstår, på att han var ett jagat villebråd i nazikretsar och därför levde säkrast i kvinnans bostad och under hennes namn.

Ridå.

Förresten, läs Stieg Larssons trilogi i hängmattan i sommar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0